lunedí, 3 novembre 2025

VENDÉE GLOBE

Vendée globe: anxiety and the Canaries

vend 233 globe anxiety and the canaries
redazione

Winter sun seekers often head to the Canaries looking to leave their stresses behind, but there will be no relaxing for the Vendée Globe skippers as the leaders race south past the holiday islands today.
Already three of the twenty have fallen and the fleet still have shipping and fishing boats to contend with. Louis Burton’s race-within-a-race to get back to Les Sables d’Olonne in time to repair his boat and restart by 1302hrs on November 20 – the ten days skippers are allowed before the start line closes – will be a constant reminder for the rest of what a collision can do to your dreams.
Francois ‘Goldenboy’ Gabart continued his unrelenting pace at the front of the fleet, night reaching in the north westerly wind and this morning will pass the Canary Islands 200 miles east, but even he must feel the anxiety that pulses through the skippers every time one of their colleagues suffers a blow.
That anxiety is not obvious from Gabart’s message overnight. « Macif heading south, » he said. « Unfortunately the wind has eased so it is not at the same pace as yesterday. Shame...It was really nice. » But Gabard is a disciple of his mentor Michel Desjoyeaux, one of the best poker playing sailors in the world.
Compression at the front
Still 50 miles behind Gabart and slightly to the west, Armel Cléac’h and Bernard Stamm continue to fight it out for second.
Vincent Riou, the 2004 winner, kept pace as the most westerly boat in the fleet. Inside him Alex Thomson had the best night, going past Jérémie Beyou and fellow Briton, Mike Golding.  Thomson was just five miles behind fifth-placed Jean-Pierre Dick, this morning and they make gains on those ahead today as they have 20 knots breezes, and Cléac’h has a small high pressure ridge ahead of him.
Golding and Jean Le Cam, the most easterly of the leading group, look set for an interesting tussle of the next couple of days as they judge when to head west.
Sansó heads to Madeira
Behind them, Arnaud Boissiéres might be able to see Madeira, just 15 miles to his east. Javier Sansó will having an even closer look as he heads there for some shelter while he goes up his mast to assess a small problem.
Electrical problems for Gutkowski
At the back of the fleet, Zbigniew Gutkowski explained his early course west by the fact that he has been having multiple electrical problems and his alarms were not working. It is hard enough to sleep at the best of time in a shipping lane, but without alarms the anxiety is too great.
Photo Credit: Jean Marie Liot
 

 


15/11/2012 11:40:00 © riproduzione riservata






I PIU' LETTI
DELLA SETTIMANA

Italia Yachts, intervista a Daniele De Tullio

“Abbiamo la fortuna di portare il nome dell’Italia nel nostro brand, e vogliamo che ogni componente, ogni fibra, ogni finitura parli la lingua del nostro saper fare"

CICO 2025: una giornata difficile

Giornata difficile tra piovaschi e vento irregolare, ma il programma va avanti. Le classifiche aggiornate a metà campionato: si delinea la corsa ai titoli italiani. Impegno premiato per atleti e Comitati di regata, solo i windsurf femminili a terra

Palermo: primo giorno di regate al CICO 2025

Vento da leggero a medio, mare in aumento nel pomeriggio: tante regate per tutti - Le prime classifiche nelle varie classi: l’oro di Parigi 2024 Marta Maggetti seconda - Nacra 17: subito primi i vicecampioni del mondo Gianluigi Ugolini e Maria Giubilei

Con la cerimonia di premiazione si chiude la Rolex Middle Sea Race

Line Honours al 100' Black Jack, vittoria assoluta per il 72' Balthasar. Le italiane Django Deer, Lunatika (nella foto) e Mon Ile vincono le rispettive classi, IRC 2, Double Handed e ORC 5

Transat Cafè L’Or: danni al timone per Banque Populaire

Armel Le Cléac’h e Sébastien Josse hanno deciso di rientrare nella loro base di Lorient per sostituire i pezzi dannegiati e ripartire in fretta

Transat Cafè L’Or: penalità di 30 minuti per Ambrogio Beccaria

La sanzione è dovuta alla perdita di una zattera di salvataggio durante la prima notte di regata. Gli elementi di sicurezza, come la zattera di salvataggio, sono piombati e la rottura di un piombo comporta l’applicazione della suddetta penalità

Mini Transat La Boulangère 2025 — Finalmente gli alisei!

Dopo tre giorni di bonaccia, la flotta ritrova il vento e la corsa prende vita

Transat Cafè L’Or: Corentin Douguet e Axel Tréhin primi a La Coruna

Corentin Douguet e Axel Tréhin, che avevano preso il comando della regata nel Golfo di Biscaglia, concludono questa parte del percorso in 2 giorni e 18 ore

Palermo: prosegue il CICO 2025

Giornata a due facce: tanto sole e regate per alcune classi, a Mondello poco vento. Le classifiche prima della finale: domenica 2 novembre si assegnano i titoli

Rimini: riparte il Campionato Autunnale

Sabato 8 e domenica 9 novembre due giornate di regate con la regia del Circolo Velico Riminese

Utilizzando questo sito accetti l’uso di cookie per analisi e pubblicità.  Approfondisci