With the stable breeze continuing, the Global Ocean Race (GOR) Class40s are all making good progress along the coast of Brazil with Colman and Cavanough on the fleet leader, Cessna Citation, managing to squeeze extra speed from their Akilaria RC 2 as they slide round the easternmost point of Brazil heading for maximum points at the Celox Sailing Scoring Gate.
Trailing the leading Kiwi-Australian team by 212 miles on Saturday afternoon, Nannini and Frattaruolo on Financial Crisis in second and Leggatt and Hutton-Squire in third with Phesheya-Racing are separated by just under 70 miles with Nico Budel and Erik van Vuuren trailing the South African team by 82 miles on Saturday afternoon with Sec. Hayai.
“The drag race towards the Celox Sailing Scoring Gate continued all day today with Phesheya-Racing and Financial Crisis apparently in very similar trade wind conditions and making very similar courses and speeds,” reported Nick Leggatt from the South African Class40 early on Saturday morning as they gained five miles from Marco Nannini and Sergio Frattaruolo overnight. “I guess it’s called the trade winds because we seem to trade gains and losses in miles back and forth all day with the net result being a handful of miles in our favour at the end of 24 hours of racing,” reasons Leggatt. With the trio of near-identical first generation Akilaria Class40s spread over 151 miles, gains and losses are currently measured in single figures with Sec.Hayai gaining three miles on Phesheya-Racing in the past 24 hours. “Most of the day saw very easy sailing conditions,” continues Leggatt. “But this evening the shifty, gusty winds of the rain squalls have returned and we have our work cut out trying to maintain a good course and speed.”
Meanwhile, having passed Recife and 27 miles off the coast approaching the Celox Sailing Scoring Gate at the head of the fleet on Saturday afternoon, it’s scorching conditions for Conrad Colman and Scott Cavanough: “Now it’s seriously hot,” reported Colman from Cessna Citation.
Aria, varata nel 1935 dal cantiere Costaguta di Genova Voltri, ha vinto alla 26esima edizione delle Vele d'Epoca di Imperia la Coppa Imperia messa in palio per la Classe 8 Metri Stazza Internazionale
Al C32 di Alessandro Comuzzi la 20^ Punta Faro Cup e il Memorial Barison. Flamenco si aggiudica la Juris Cup e My Life vince la classifica speciale Rotary Club
Disputato per la prima volta in Svezia nel 2022 e seguito dalle edizioni in Spagna (2023) e Norvegia (2024), il Campionato del Mondo ORC DH giunge per la prima volta in Italia e in Adriatico, nel punto più a nord del Mediterraneo
Il prevalente vento da Nord affievolisce lo scambio termico: programma ridotto. Le classifiche e le regate aggiornate a un giorno dal termine del campionato. Incontro al FIVillage con le medaglie azzurrine della stagione della vela giovanile
Le previsioni di vento leggero si sono purtroppo trasformate in bonaccia nel primo giorno della Maxi Yacht Rolex Cup e per domani la situazione non cambierà; partenza anticipata alle ore 11 per sfruttare la previsione di brezza mattutina
Ricorrono 40 anni dalla prima sponsorship Rolex alla Maxi Yacht Rolex Cup. Due Campionati Mondiali in palio nell’edizione di quest’anno
Si sono chiusi sul Garda Trentino i Campionati Italiani Giovanili delle classi in Singolo Kinder Joy of moving 2025, una delle Regate di riferimento della Federazione Italiana Vela che ha riunito sei classi e oltre 500 veliste e velisti da tutta Italia
Vincitori di giornata, nelle rispettive classi sono: V, Django 7X, Oscar 3, H2O, Moat
Dopo cinque adrenaliche regate, con vento teso da nord e mare con onda, la vittoria finale va Luna e Giovanni Di Biagio della Liberi nel Vento davanti a Giulio e Corrado Guerrini del circolo Marinando 2.0 di Ravenna. Terze Alessandra Coppola e Cerri Sofia
Vincitori di giornata nelle rispettive classi sono stati V, Ganesha, H2O, Moat. Le prove a bastone per la classe Maxi Grand Prix non si sono potute svolgere per il vento molto intenso