By the end of the month, ORACLE TEAM USA expects to have tested and launched the first of its two AC72 wingsail catamarans planned for the defense of the 2013 America’s Cup. The extreme performance sailboat is the creation of ORACLE TEAM USA’s design, engineering and build teams. The team is currently busy preparing for the first event of the 2012-13 America’s Cup World Series, scheduled Aug. 21-26 in San Francisco, but as soon as that event ends the focus shifts to the AC72. Weather conditions will set the agenda for the week Aug. 27. Day 1 will see boat in the water for structural load-testing and systems checks on design features such as the steering system, daggerboard and controls for the towering 130-foot (40-meter) tall wingsail – vital given the extreme power-to-weight ratio of the new AC72 class. If all signed-off by the engineers and boatbuilders, Day 2 will be the yacht’s first scheduled sail on San Francisco Bay. It will become the first AC72 to sail on the waters of the host city. “I can’t wait to see the new boat in the water,” said team skipper Jimmy Spithill. “The boat looks pretty cool in the building shop. The first sail will be a very special moment for the entire team.” “It’s been a challenge to get to this point because we’re dealing with a completely new design rule,” said Kramers, a multihull aficionado. “With the AC72, we’re exploring new boundaries in many regards.” The hulls of the new yacht were built at the team base at Pier 80, as per the America’s Cup rules. But many of the other components, such as the wingsail and crossbeams, were built at Core Builders Composites in New Zealand. “Building a boat is not just about skill, it requires innovation and dedication to achieve new levels of precision and, therefore, boatspeed,” said Construction & Shore Manager Mark Turner. “Every one of the builders has invested a bit of their life into this boat.” The AC72 Rule is a new design rule created specifically for the 34th America’s Cup next year. The rule sets tight limits on design parameters such as length, width, weight and sail area. It is the first new design rule for the America’s Cup since the America’s Cup Class Rule was created in the late 1980s. Media opportunities will be confirmed nearer the launch date.
Partita ieri la Palermo Montecarlo e il Maxi 100 non sembra avere rivali nella sua corsa per la conquista della Line Honours nel Principato
Dal 24 al 29 agosto al Circolo Vela Arco circa 140 equipaggi da 15 nazioni
Monfalcone si prepara a diventare, dal 7 al 13 settembre 2025, il palcoscenico internazionale della grande vela d’altura con il Campionato Mondiale ORC Double Handed 2025, ospitato dallo Yacht Club Monfalcone
Alegre di Andy Soriano, Vayù e Alpha+ sono i primi della classe nella prima giornata a Puerto Portals. La penultima tappa della 52 SUPER SERIES parte con il freno a mano tirato. Vento solo per una prova, bello teso, ma poi Eolo manda tutti a casa
Black Jack taglia la linea tra il fato del molo di sopraflutto di Port Hercules e la boetta stroboscopica dello YCM alle 02:53:13, persino prima del previsto, bruciando per qualche minuto i gommoni del club e dei media usciti a immortalare il momento
American Magic Quantum Racing mette la marcia della consistenza, tra i salti di vento, i recuperi e la media di giornata, riporta la corazzata americana in testa alla classifica. I giochi si aprono con una bella vittoria di Alkedo Vitamina
Scendendo lungo la costa portoghese durante la notte, l’equipaggio di Yoann Richomme ha preso la testa della gara, arrivando questa mattina nel Golfo di Cádiz con Biotherm e Holcim-PRB subito dietro
Partita martedi 19 agosto dal golfo di Mondello, la Palermo-Montecarlo organizzata dal Circolo della Vela Sicilia ha coinvolto 45 imbarcazioni iscritte, 36 partenti, 27 arrivate regolarmente entro il tempo limite sul traguardo, e 9 ritirate
Con una splendida performance che la incorona sul podio già ben tre prove prima della fine, l'atleta del Windsurfing Club Cagliari Teresa Medde si riconferma campionessa del mondo della classe Techno 293
Dopo oltre 1.500 miglia percorse tra Portsmouth e Cartagena, Ambrogio Beccaria, Thomas Ruyant, Morgan Lagravière, Manon Peyre e Pierre Bouras hanno concluso una seconda tappa ricca di colpi di scena, arrivando in quarta posizione